3.24.2010

TEHNICI DE RELAXARE

.


CELE MAI SIMPLE TEHNICI DE RELAXARE LA BIROU

Relaxarea are asadar o pondere remarcabila in refacerea organismului, o relaxare bine efectuata, timp de o jumatate de ora, fiind echivalenta cu 4-6 ore de somn. In plus, practicarea exercitiilor de relaxare reduce sensibilitatea exagerata, impiedica formarea contractiilor musculare inutile si ajuta la reglarea pulsului si a respiratiei. Suntem direct raspunzatori de starea noastra de sanatate, de fericirea, de gasirea echilibrului interior, de propriile noastre reusite si bucurii. Este de datoria noastra sa avem grija de noi insine. Ce s-ar intampla daca la sfarsitul unei zile asidue de munca nu ne-am lasa corpul si mintea libere sa se revigoreze si sa se incarce energetic? Organismul nostru ar ceda... Daca nu este contrabalansata corespunzator, suprasolicitarea fizica si psihica poate bloca reactiile normale ale organismului, afectandu-ne starea de sanatate.

Nici nu trebuie sa fim mari specialisti in tehnicile relaxarii ca sa practicam anumite exercitii de relaxare, simple si la indemana oricui. Iata care sunt, in opinia lui Aurelian Cirjeu Gogan (“Autovindecare prin metode naturiste”) cele mai cunoscute si mai usor de pus in practica tehnici de relaxare: Pentru relaxarea la birou - Degetele se asaza sub birou, incercandu-se ridicarea acestuia. Alternativ, varfurile picioarelor se indreapta spre un obicet imaginar, intentionand sa-l impingeti. Acest exercitiu se poate efectua de cateva ori pe zi. Pentru aerisirea plamanilor - Se inspira lent si profund pentru ca ulterior sa se expire profund. Vor urma alte inspiratii, de data aceasta rapide si profunde, urmate imediat de expiratii lente si profunde.

Pentru relaxarea spatelui

- Spatele se va lipi de speteaza unui scaun, dupa care se executa o aplecare, urmarindu-se atingerea pieptului cu genunchii. Corpul ramane in aceasta pozitie timp de 10 secunde. Exercitiul se repeta de cateva ori. De asemenea, rasul reprezinta una dintre cele mai usoare metode pentru intarirea muschilor pieptului si ai abdomenului asa ca incercati sa radeti cat mai mult. Pentru relaxarea gatului sunt indicate rotiri in ambele sensuri.

Pentru relaxarea ochilor -

Daca ati stat pentru o perioada prea mare de timp cu ochii in monitor, faceti o scurta pauza. Rotiti ochii de 5-6 ori in partea stanga si tot de 5-6 ori in partea dreapta. Pentru o pozitie corecta a corpului lipiti corpul perfect de un perete, tinand capul drept si privirea inainte. Ramaneti in aceasta pozitie pret de cateva minute.

Pentru relaxarea capului incercati sa cascati normal sau provocati cascatul masand cu buricele degetelor maxilarul inferior sub lobii urechilor.

Pentru relaxarea rapida a intregii musculaturi a corpului si a fetei sunt recomandate intinderile si cascatul. Acelasi efect relaxant il poate avea insa si urmatorul exercitiu: asezati-va pe un scaun in pozitie dreapta, tinand umerii lipiti de speteaza scaunului si, cu ajutorul mainilor, trageti scaunul spre corp. Apoi, aflat in aceeasi pozitie, rezemat de speteaza scaunului, tinand de data aceasta mainille impreunate la ceafa, incearca sa opui rezistenta cu capul la tractiunea mainilor timp de 1 minut.

TEHNICA DE RELAXARE - PUTEREA IMAGINATIEI

Cum sa procedezi ?Inainte de a incepe, alege cu grija locul: sa fie un loc linistit, retras, fara zgomote sau lumina puternica. Puneti o imbracaminte usoara si intinde-te sau aseaza-te intr-o pozitie confortabila.

1. Pune mainile de o parte si de alta a cutiei toracice si inchide ochii.

2. Inspira adanc pe nas sau pe gura si expira apasand cu mainile cutia toracica, pentru a asigura eliminarea cat mai completa a aerului.

3. Continua aceasta respiratie diafragmatica pentru cateva minute. Indeparteaza mainile de pe cutia toracica si aseaza-le in poala. Continua sa respiri adanc, relaxat.

4. Imagineaza-ti un loc foarte frumos, in care sa te simti intr-adevar linistit. Poate sa fie o gradina, o plaja, un peisaj de munte. Incearca sa te transpui in locul acela cu toate simturile.

5. Imagineaza-te pe tine in locul acela special. Te simti relaxat si fericit. Iti repeti in minte fraze care sa-ti confirme aceasta stare de bine exceptionala. Cum ar fi: "Ma simt foarte bine" si "Sunt multumit si linistit". Ramai in acest loc cat timp doresti.

6. Cand esti pregatit de plecare, imaginea-te parasind locul si intorcandu-te in spatiul in care te afli in realitate. Deschide ochii incet. Bea un pahar cu apa, daca se poate, magnetizata. Poti sa te intorci in locul acela imaginar ori de cate ori simti nevoia sa te relaxezi. Pur si simplu, inchide ochii, respira adanc si imagineaza-ti scena din nou. Daca vei practica regulat acest exercitiu, vei intra in starea de relaxare din ce in ce mai usor.

TEHNICI SIMPLE DE RELAXARE

La finalul unor zile grele, cu probleme venite din toate partile, orice solutie care sa ne aduca macar cateva minute de relaxare este binevenita. Fie ca e vorba despre o melodie lenta sau despre o baie fierbinte, fiecare e libera sa se simta linistita si impacata asa cum stie mai bine. Totusi, exista o serie de tehnici de relaxare pentru cateva minute de revigorare care merita trecute undeva in “agenda” si folosite atunci cand suntem la un pas de a spune “nu mai pot”.

Asadar, relaxarea nu numai ca ne da pe moment “forte proaspete” dar ajuta substantial si la mentinerea sanatatii fizice pentru ca: imbunatateste viteza circulatiei sangelui catre principalele grupe de muschi, reduce tensiunea musculara, incetineste ritmul batailor inimii ceea ce inseamna implicit mai putin efort pentru aceasta etc. In mod automat, o “sedinta de relaxare” aduce cu sine mai multa energie ulterioara, mai putine simptome ale oboselii si o mai eficienta abilitate de a rezolva problemele.

Pe scurt, iata cateva tehnici simple de relaxare:

Cu gura inchisa si umerii relaxati, inspira cat de incet si de adanc poti in intervalul de timp in care numeri fara graba pana la 6.

Tine aerul in plamani numarand de aceasta data pana la 4 expirand apoi conform regulii initiale. Repeta acest procedeu de cel putin 5 ori si oxigenul te va revigora extrem de rapid.

Aseaza-te pe un scaun sprijinindu-ti coatele pe birou. Cu palmele prinse apasa zona capului dinspre ceafa pana cand barbia atinge pieptul. Ramai in aceasta pozitie aproximativ 10 secunde si apoi repeta. Ridica-ti sprancenele pana cand simti ca fruntea se “increteste” la maximum si incepi sa simti o oarecare tensiune in scalp.

Tine asa cateva secunde si apoi fa acest lucru din nou. In pozitia sezut pune mainile pe umeri, apasand cu putere in timp ce efectuezi miscari de rotatie inainte si inapoi. Maseaza-ti pielea capului apasand incet cu degetele, finalizand cu o atingere circulara a tamplelor.

Incordeaza-ti degetele de la picioare, tine-le stranse si roteste-ti concomitent picioarele catre interior. Apoi relaxeaza-te si repeta miscarea de mai multe ori. Ridica-ti umerii inspre urechi avand grija ca gatul sa ramana drept si pe cat posibil nu foarte incordat. Lasa-i apoi in pozitia initiala cu miscari line, profitand de fiecare moment in care simti cum dispare tensiunea.

Aseaza-te cat mai confortabil, lasa capul pe spate si inchide ochii gandindu-te la orice te poate relaxa: un peisaj, un moment frumos sau chiar un cuvant. In urma unor cercetari, psihologul francez Emil Coue a ajuns chiar la concluzia ca cea mai eficienta metoda ar fi repetarea frazei: “Din zi in zi, in toate privintele, imi merge tot mai bine”. Ramai in aceasta pozitie max 5-7 minute incercand sa te destinzi de tot ce te inconjoara. Incearca sa iti relaxezi muschii incepand cu zona capului si pana in varful picioarelor.

Daca iti place sa asculti muzica ai la indemana 2 optiuni benefice: asculta o melodie cu versuri care sa aiba un mesaj cat mai pacifist si linistit sau pune un CD cu muzica ambientala ce imita intocmai sunetele naturii. Vei uita unde te gasesti si vei putea avea propria ta “vacanta” oriunde in lume pentru cateva minute. Daca locul in care te afli iti permite acest lucru, intinde-te pe podea cu mainile departate de corp si cu palmele catre plafon. Imagineaza-ti ca plutesti pe luciul unei ape, lasandu-te purtata de unduirile acesteia.

Daca poti, relaxeaza-te complet pana simti ca membrele incep sa iti “atarne prin podea”. Senzatia de abandon total e absolut minunata pentru ca revenirea la realitate iti va da toata energia de care ai nevoie.

ALTE TEHNICI SIMPLE DE RELAXARE PSIHICA

Relaxarea este un lucru extreme de important intr-o lume atat de alerta. Cred ca nu exagerez sa spun ca viitorul apartine celor relaxati. E extrem de important sa invatam importanta relaxarii si sa descoperim tehnici cat mai variate pentru a aduce relaxarea in viata noastra.

Exista cateva tehnici de relaxare psihica care te pot ajuta sa-ti reduci tensiunea muschilor si sa-ti dai seama de efectele pe care le are asupra corpului tau o situatie de tipul lupta sau fugi.

Ele sunt cu adevarat importante daca ai nevoie sa gandesti clar in momentul in care esti sub presiune.

Tehnicile se numesc: respiratie adanca, relaxare muscular progresiva si “Raspunsul relaxant”. Respiratia adanca

Respiratia adanca este o metoda simpla si eficienta de relaxare.

Este o tehnica valabila atat in cazul in care spunem “respira adanc de 10 ori”cuiva care trebuie sa se calmeze dar si in cazul in care practicam meditatia Zen sau relaxarea Yoga.

In combinatie cu alte tehnici de relaxare precum relaxarea muscular progresiva si meditatia, este o tehnica extrem de eficienta de reducere a stresului.

Pentru a practica aceasta tehnica, este nevoie doar de cateva respiratii adanci si de relaxare atat pe inspiratie cat si pe expiratie. Atat trebuie ca sa ii transmit creirului tau ca tu alegi viata, iubesti viata si alegi sa functionezi la parametri maximi in fiecare zi.

Daca ne mai si indreptam coloana vertebrala in mod intentionat, e bine de retinut ca nici o situatie nu ni se va mai parea grea sau de netrecut.

Relaxare muscular progresiva

Relaxarea muscular progresiva este folositoare pentru relaxarea corpului atunci cand muschii sunt tensionati. Ideea din spatele acestei tehnici este sa tensionezi o grupa de muschi astfel incat ei sa fie contractati la maximum.Tine-i in tensiune extrema cateva secunde.

Apoi, relaxeaza muschii natural. Dupa aceea, relaxeaza muschii in mod constient asftel incat esti cat de relaxat se poate. Tensionandu-ti muschii, iti vei da seama ca esti capabil sa iti relaxezi muschii mai mult decat in cazul in care ai incerca sa-ti relaxezi muschii direct.

Experimenteaza incercand sa-ti inclestezi mana cat de strans poti pentru cateva secunde.Relaxeaza-ti mana de tensiunea anterioara si apoi relaxeaza-o in mod constient cat de mult posibil. Ar trebui sa simti o relaxare profunda in muschii mainilor.

Raspunsul relaxant

Este numele unei carti publicate de Dr. Herbert Benson de la Universitatea Harvard in 1968. Benson a realizat faptul ca aceste tehnici au un efect puternic in problema reducerii stresului si in a tine sub control situatii de genul lupta sau fugi.

Efectele directe includ relaxarea profunda, bataile incete ale inimii, respiratia adanca, consumul redus de oxigen si o rezistenta crescuta a pielii.

Poti face acest lucru pentru tine astfel:

• Aseaza-te confortabil• Inchide ochii

• Relaxeaza-ti muschii picioarelor si apoi ai intregului corp.

• Focalizeaza-ti atentia pe respiratie.

• Respira adanc si apoi expira.

Numara-ti respiratiile si spune numarul respiratiei pe masura ce expiri (acest lucru iti tine mintea ocupata, a.i sa eviti sa fii distras.)Fa asta pentru 10/20 minute. Sa incepem asadar sa ne alocam timp zilnic pentru relaxare!

daca vau fost de folos aceste tehnici puteti lasa un comentariu si atunci ele vor continua...