4.10.2010

Romania la Eurovision 2010(video)

.
0 comentarii

A fost lansat videoclipul piesei care va reprezenta Romania la Eurovision 2010
Videoclipul piesei Playing With Fire a fost lansat luna aceasta si beneficiaza de tehnologia "motion capture", dupa exemplul filmului Avatar, informeaza Fundatia Phoenix. Cantecul interpretat de Paula Seling si Ovi va reprezenta Romania la Eurovision, in semifinala care va avea loc pe data de 27 mai, la Oslo.
Videoclipul Playing With Fire a fost regizat de Mihnea de Vries, producator executiv fiind Eduard Schneider si Casa de productie Schneider Productions Romania.

Actiunea se desfasoara in viitor, tema piesei Playing With Fire pornind de la cearta unui cuplu care se transfera in spatiul virtual, intr-un joc in care Paula si Ovi concureaza pe diverse planuri. Astfel, ei devin diverse personaje precum piloti, luptatori de gherila urbana, dansatori si roboti.

La realizarea videoclipului s-au folosit efecte speciale de ultima generatie, in premiera pentru Romania. Este vorba de tehnologia "motion capture", adica un costum special cu senzori, similar cu cel folosit la filmul Avatar, prin care se transpun miscarile unui personaj real (om) pe un personaj 3D (generat tridimensional pe calculator), in cazul nostru robotii din videoclip.

De asemenea, folosirea stabilizarii giroscopice a camerei de filmare este in faza de pionierat in Romania, tehnologie utilizata mai ales la filmari aeriene si aplicatii militare. Eduard Schneider este printre putinii detinatori din Romania a unui astfel de echipament.

Filmarile au fost facute in Romania si Austria (Castelul Grafenegg), la realizarea videoclipului fiind implicate aproximativ 60 de persoane.

Pana in prezent, videoclipul a adunat peste 70.000 de vizualizari pe YouTube.

readmore »»

Lenea are denumire ştiinţifică

.
0 comentarii

Tulburare tempo-cognitivă

Te muţi toată ziua de pe fotoliu, pe canapea, din pat, la televizor, simţi că nu îţi poţi strânge forţele pentru a ieşi din casă nici măcar pentru întâlnire cu prietenii? De acum, lenea are o denumire ştiinţifică: tulburare tempo-cognitivă.

Cercetătorii americani le-au găsit o scuză medicală persoanelor mai leneşe din fire, înscriindu-le "afecţiunea" în Manualul de Diagnostic şi Statistici al Tulburărilor Mentale (Biblia psihiatrilor), sub denumirea de tulburare tempo-cognitivă. Nici persoanele impulsive şi irascibile nu au fost ocolite, specialiştii făcându-le rapid şi acestora o diagnoză: tulburare exploziv-intermitentă.

readmore »»

4.09.2010

Cele mai violente jocuri video din toate timpurile.

.
0 comentarii

TOP 10

Istoria, cartile, filmele, chiar realitatea imediata si oamenii de langa noi ne invata un lucru esential despre omenire: specia umana este una extrem de violenta. Inclinatia spre distrugere pare incifrata adanc in sistemul nostru. Este aceasta pornire influentata de violenta atat de accesibila din jurul nostru? Sau filmele si jocurile video sangeroase au aparut tocmai ca o necesitate? Ne imping astfel de produse la violenta aievea sau ne ajuta, defuland virtual, sa ne comportam civilizat in societate? Indiferent de raspuns, jocurile extrem de violente pentru copii si pentru adolescenti sunt o realitate. In topul care urmeaza le vom prezenta pe cele care au ridicat la rang de arta aceasta tendinta.

10.) Carmageddon - 1997

Violenta din "Carmageddon" rezida mai ales in inzestrarea jucatorului cu posibilitatea de a trece peste pietoni in cele mai brutale moduri imaginabile, aflat in spatele volanului virtual al unui sinistru autovehicul modificat si auster, desprins parca din filmul american din 1975, "Death Race 2000". Spulberarea pietonilor in fragmente consistente de carne sangeranda, detonarea de bombe si distrugerea vehiculelor inamice cu ajutorul unui tenebros arsenal de arme si dotari sunt doar cateva elemente din meniul violentei servit in acest joc video pentru... copii. Poate ca fraza de prezentare de pe ambalajul in care venea "Carmageddon" ilustra cel mai bine continutul sau: "Jocul de curse pentru cei instabili psihic". Atat de adevarat.

9.) Soldier of Fortune - 2000

Pastrand registrul sangeros tridimensional, amanuntul-cheie care a facut diferenta dintre "Soldier of Fortune" si celelalte rude ale sale de tipul First-Person-Shooter a fost intrebuintarea sistemului GHOUL. Este vorba despre un motor grafic bazat pe fizica reala care ii permite jucatorului sa tortureze si sa isi brutalizeze inamicii in functie cele mai sadice porniri pe care si le poate imagina. Pe fundalul traditionalei povesti a combaterii teroristilor si a prevenirii unui razboi nuclear (dimpreuna cu ocazia de a il ucide pe Saddam Hussein insusi), jocul ofera numeroase mostre de brutalitate care pipereaza contextul nu neaparat spectaculos. Imprastierea pe pereti a vintrelor unui dusman cu ajutorul unei pusti, sangele care ii zvacneste din trup si organele care i se imprastie pe jos fac din acest joc unul dintre cele mai violente titluri ale tuturor timpurilor.

8.) God of War - 2007
Esti Kratos, fost razboinic al armatei spartane si nemilosul zeu din panteonul zeilor Greciei Antice. Suna destul de simplu? Poate, insa povestea implica si eradicarea trecutului tau tumultos, care presupune alegerea unei cai violente si mortale catre a-ti satisface aceasta dorinta. O asemenea sarcina va necesita varsarea a rauri de sange, sudoare si lacrimi. Am mentionat sange? "God of War II" promoveaza intrebuintarea nemiloasa a armelor, uciderea spectaculoasa si sangeroasa a inamicilor si scene brutale demne sa il faca pe Quentin Tarantino sa roseasca. Povestea mitologica de fundal a jocului serveste la compensarea violentei asemanatoare cu cea a strazilor din zilele moderne, dar, la urma urmei, probabil ca nici nemilosii zei nu isi reglau diferentele la o ceasca de ceai.

7.) Gears of War 2 - 2008
Folosirea unui cadavru pe post de scut uman atunci cand esti expus focului inamic este suficient de infioratoare; dar transarea unui dusman cu ajutorul unei drujbe din cap pana in picioare este de-a dreptul abjecta, mai ales deca ne gandim la sangele tasnit din corpul respectiv. Indiferent de situatie, "Gears of War II" ofera aventurierului third-person suficienta violenta incat sa ii satisfaca cele mai sangeroase porniri. Atunci cand din trupul personajului principal sau din cele ale inamicilor erupe sangele vreunei plagi impuscate sau taiate, ecranul este improscat cu tente rosiatice diforme, obstructionand campul vizual al jucatorului si sugerand manjirea cu sange a chipului.

6.) Mortal Kombat - 1992
Originile jocurilor video violente sunt greu de urmarit si, desi este tentant sa dam un asemenea verdict, nu putem pretinde cu certitudine ca Mortal Kombat poseda titulatura de primul joc video cu adevarat sangeros. Insa multi s-au grabit sa-i atribuie acest statut atunci cand jocul a debutat, in 1992, in calculatoarele, consolele si salile de jocuri din toata lumea. Tumultul si galagia au fost fara precedent la acea data, pe masura ce jucatorii se angajau in meciurile de karate 2-D cu o varietate de miscari care duceau la hemoragii, explozii, fracturi de membre si multe alte lucruri dureroase. Desi era un joc teribil, menit sa la oripileze pe mamele din toata lumea, copiii adorau personajele si formulele spectaculoase de lupta care le stateau la dispozitie in buntoanele tastaturilor si pe ecranele computerelor. Un mare deliciu era pentru orice mic "luptator" sa isi termine oponentul prin grozavii de o rara violenta, precum "Fatalitati" sau "Brutalitati", care se soldau cu smulgerea mainilor, cu aruncarea in tepi metalici si cu multe alte atrocitati. "Finish him" a devenit una dintre cele mai recunoscute replici din istoria jocurilor video.

5.) Thrill Kill - 1998
Este vorba despre un joc tridimensional de "batai" realizat special pentru Sony Play Station, care este chiar si astazi disponibil pe internet, desi nu a fost publicat vreodata in mod oficial. Caracteristica sa de baza era aceea ca aduce intr-o arena nu doua personaje, ca in cazul celor mai multe jocuri de ring, ci patru zombie, care se pot distruge in toate modurile imaginabile. Numai cei sadici ar fi cautat acest joc si s-ar fi bucurat de el. Fiind inarmati cu seringi si potcoave, avand membre amputate si chiar mai mult de atat, jucatorii isi storc recirpoc viata unul din celalalt intr-un mod grotesc, fetisist si chiar sexual, intotdeauna cu rezultatul varsarii de prea mult sange. Personajele se pot lovi intre ele suficient de puternic incat sa se lipeasca de pereti, sa le zboare captele, sa explodeze sau chiar sa se lipeasca de tavan, in timp ce sangele se scurge pe invingatorul aflat in extaz.
4.) MadWorld - 2009
Ce este in intregime alb, negru si rosu? Victimele tale, dupa ce le despici in bucati, le zdrobesti de pereti si de podele si le smulgi organele din corp, in jocul "MadWorld". Sau poate ca raspunsul este macinarea inamicilor intr-un aparat de tocat ori chiar jocul de darts cu ei pe post de sageti si cu o bata de baseball pe post de declansator, in cadrul aceluiasi joc video. Oricare ar fi stilul de ucidere, "MadWorld" nu "se joaca" atunci cand vine vorba de factorul violenta. Contrastul extrem de vizibil care se realizeaza intre modelul bicromatic (alb-negru) al jocului si sangele rosu, foarte nuantat, al personajelor, ne face sa credem ca "MadWorld" este conceput in special pentru a da satisfactie laturii violente a jucatorilor. La propriu, jocul capata un pic de culoare numai atunci cand personajul principal, coordonat de jucator, isi raneste extrem de violent oponentii. Iar noi, pentru ca suntem dependenti de culoare, trebuie sa ne supunem regulilor si sa o obtinem prin orice mijloace disponibile.

3.) Manhunt - 2003
Manhunt este un joc al executiilor de mare valoare... grafica. Exista trei "niveluri" de executii, acestea devenind tot mai sangeroase pe masura ce se succed. Executiile de nivel unu sunt rapide si cel mai putin sangeroase. Executiile de tip doi sunt considerate mai brutale, in timp crimele de nivel trei sunt peste limita. Un exemplu de executie de nivel unu este sufocarea pana la moartea a unui inamic cu ajutorul unei pungi de plastic. Executia de tip doi ar putea implica amputarea testiculelor unui dusman prin trecerea unei sabii printre picioarele acestuia. La nivelul trei, executia poate implica injungherea in spate a dusmanului cu o ranga, urmata de blocarea in cap a aceluiasi instrument si rotirea sa prin craniul victimei. Jocul ii incurajeaza pe utilizatori sa isi ucida inamicii in cele mai brutale moduri posibile.

2.) Grand Theft Auto III - 2001 Ne confruntam cu un caz special si poate cel mai periculos, intrucat, spre deosebire de toate celalalte jocuri violente prezentate in acest top, actiunea GTA III nu se petrece intr-o arena, in timpul unui razboi sau in vremuri indepartate. Nu, jocul simuleaza foarte real viata reala, din vremuri contemporane, a unui tanar criminal. Iar violenta din acest joc nu este conditionata de un context special, ci numai de situatiile pe care oricine dintre noi le poate intalni pe strada, in viata de zi cu zi. Pentru ca necunoscatorii sa isi faca o idee vaga, furtul de masini, actiune sugerata de chiar titlul jocului, reprezinta cea mai nevinovata infractiune pe care personajul principal o poate comite in GTA III si in general in toata seria de jocuri Grand Theft Auto. La fel de usor este sa incinerezi nevinovati peste tot prin oras, sa ii spulberi cu masina pe trotuare, sa arunci in aer politisti si masini de politie sau sa faci un carnagiu cu sute de victime, dispunand de un arsenal de foc demn de un regiment. In plus, si intriga jocului este de natura frivola, implicand trafic de droguri si de arme, prostitutie si crime... nenumarate crime.

1.) Postal 2 - 2003 Ocuparea tronului in ceea ce priveste violenta jocurilor video este un privilegiu rezervat adesea numai titlurilor de elita, iar "Postal 2" isi revendica fara prea mare efort aceasta postura. Este vorba despre un joc in care nu inseamna ceva nefiresc sa arunci cu grenade in civili sau sa le amputezi din senin picioarele cu ajutorul unei coase, daca refuza sa participe la istoriile tale cotidiene. "Postal 2" este de-a dreptul sadic pentru ca implica folosirea unor pisici vii pe post de amortizoare pentru armele din dotare, lovirea personajelor cu un cap de vaca taiat sau servirea catre caini a craniilor sangerande apartinand victimelor proaspat dezmembrate. "Postal 2" este zenitul notiunii de violenta si sadism in jocurile video, transpunand pe ecran imaginatia creatoare demna de niste minti bolnave, ceea ce reuseste sa ii surprinda chiar si pe cei mai excentrici jucatori.

readmore »»

Ce fustă scurtă are domnişoara!

.
0 comentarii

O tânără din Rusia s-a gândit să iasă în oraş şi să mănânce nişte hamburgeri şi cartofi prăjiţi de la un fast food. Numai că domnişoara a uitat să-şi pună şi o fustă pe ea! Ba nu! De fapt are o fustiţă, dar e atât de mică încât ai impresia că e o curea mai lată.


Vezi mai multe din Faze tari pe 220.ro

readmore »»

5 numere care ne influenteaza viata

.
0 comentarii

Descopera 5 numere care ne influenteaza foarte mult viata!

Intotdeauna am stiut ca inca nu stim mai nimic despre natura si minunile toate se intampla pe baza unor pattern-uri sau formule pe care unii s-au straduit sa le descopere iar altii s-au chinuit si mai mult sa le ignore.

Un anume Fibonacci mi-a atras atentia acum mult timp, cu sirul sau care reprezinta cresterea organica a materiei vii. Cand auzi despre asa ceva, iti vine sa spui ia uite, alt nebun se arata si vrea sa revolutioneze stiinta, printr-o simpla insiruire de numere si o denumire pompoasa. Daca in multe cazuri exact asa stau lucrurile, cu Fibonacci e cu totul altceva. E ceva plin de mister pe care putini s-au aventurat sa-l studieze asa cum trebuie. Ceva care, prin exemple, pare cat se poate de adevarat.

Pe scurt, sirul lui Fibonacci se obtine cam asa: pornind de la 1, urmatoarele numere apar ca suma celorlalte doua din urma, considerand 0 inaintea lui 1. Sirul apare 1, 0+1=1, 1+1=2, 2+1=3, 3+2=5, 5+3=8, 8+5=13 si tot asa. Reprezentand geometric sirul, alegem doua numere (13 si 8) si formam un dreptunghi. In interiorul acestui dreptunghi, fiecare numar al lui Fibonacci dinaintea lui 13 formeaza latura unui patrat. Daca trasam un fel de diagonala curba pornind de la 1 spre 8 obtinem o spirala care, surpriza, se regaseste in natura si in univers sub diverse forme.

Corpul uman creste dupa numerele misterioase, de asemenea. Grosso modo, considerand unghia de la aratator drept 1, falanga distala este de doua ori mai mare, cea mijlocie de trei ori, cea proximala de 5 ori, metacarpianul de 8 ori. Mana este 1, antebratul 2, iar bratul 3..Cercetatorii pasionati de sirul lui Fibonacci au gasit chiar ca si ADN-ul respecta aceasta regula aparent ciudata.

Pana acum, sirul lui Fibonacci era un lucru ciudat de care mai toata lumea se ferea. Mai nou, acest sir este o adevarata minune care capteaza atentia cercetatorilor si ii face sa inteleaga mult mai usor cum evolueaza natura. Fie vorba intre noi, Kant spunea ca nu exista niciun lucru complicat. Fiecare lucru aparent complicat este constituit din lucruri mai mici, simple. Dar tot Kant a adaugat ca nu exista niciun lucru simplu..Poate descoperind tot felul de teorii misterioase vom ajunge sa stim totul despre lucrurile simple, care formeaza lucrurile complicate, care stau la baza lucrurilor si mai complicate, exact ca o spirala..

Ceea ce se obtine din raportul numerelor este asa numita fractie de aur, al carei rezultat este mereu 1.68. Acest numar influenteaza vietile noastre, natura, universul.

readmore »»

4.08.2010

Jumătate bărbat,Jumătate femeie

.
0 comentarii

Un filipinez s-a prezentat jumătate bărbat, jumătate femeie la concursul Got Talent din ţara sa.


Reggie Ramirez s-a îmbrăcat, coafat şi machiat în aşa fel încât să pară atât femeie, cât şi bărbat şi a cântat piesa „Endless Love".
Deşi melodia este specifică unui duet, Reggie Ramirez nu a avut nevoie de parteneră de scenă, deoarece s-a descurcat de minune de unul singur. Ce a ieşit, vedeţi în filmuleţul de mai jos.



readmore »»

Maica Tereza avea tată român!

.
0 comentarii

Părintele sfintei născute acum 100 de ani in Skopje, cu numele de Gongea Boiangiu, era de origine aromană.


Trecută in lumea celor veşnice în 1997, la varsta de 87 de ani, Maica Tereza este omagiată ca o personalitate de origine albaneză. Puţină lume ştie că Maica Tereza, pe numele ei adevărat Gongea N. Boiangiu, a avut sange romanesc in vene, tatăl ei fiind de origine aromană.

Considerată “Sfânta celor năpăstuiţi”, Maica Tereza a rămas în istoria lumii şi în memoria oamenilor drept unul dintre cele mai importante simboluri ale vieţii dedicate carităţii, îngrijirii celor aflaţi în nevoie, în numele iubirii întru Hristos.

Mult mai puţin se ştie că cea beatificată de Vatican în 2003 şi urmând, cel mai probabil, a fi trecută în rândul sfinţilor Bisericii Catolice a avut, prin tatăl ei, aromân de origine, o clară rădăcină românească. Numele ei de naştere a fost Gongea N. Boiangiu, cel trecut în toate dicţionarele lumii - Agnese Gonxhe Bojaxhiu - nefiind altceva decât varianta albaneză a acestuia.
S-a născut pur şi simplu pentru a-şi închina viaţa iubirii de Hristos şi de oameni. Era 26 august 1910, când în casa familiei Boiangiu, de pe “uliţa vlahă” a oraşului Uskub, actualul Skopje, aflat sub stăpânire otomană pe atunci, venea pe lume cea botezată Gongea. Toată viaţa ce a urmat ea a considerat însă data de 27 august, cea a botezului, drept adevărata zi de naştere. Era cea mai tânără dintre cei patru copii ai familiei. Mama ei, Drona, era albaneză şi se ocupa cu vopsitul ţesăturilor, iar tatăl, Nicola, lucra ca farmacist, fiind aromân (denumire sinonimă cu cea de vlah sau machedon) de origine. Din păcate, el a murit când micuţa Gongea avea doar 10 ani, legăturile ei cu comunitatea aromână rupându-se din acel moment.

După liceu s-a călugărit în Irlanda
Fascinată de povestirile despre misionarii creştini, a decis, încă de la 12 ani, să urmeze această cale. După terminarea liceului, chemarea credinţei a purtat- o către Irlanda, unde a intrat în ordinul romano-catolic “Surorile din Loretto”, cunoscut pentru activitatea sa de caritate în India. Acolo şi-a ales un alt nume, unul care să-l slujească lui Hristos, devenind “maica Tereza”. După ce a ajuns în India, a predat geografia într-o şcoală din Calcutta, a cărei directoare a devenit ulterior. Împreună cu alte călugăriţe a început să îi îngrijească pe cei sărmani, bolnavi şi fără alt ajutor, înfiinţând totodată organizaţia “Misionarele carităţii”, recunoscută ulterior de Vatican şi subordonată Papei
De-a lungul vieţii, Maica Tereza (dreapta) s-a îngrijit de soarta a milioane de copii oropsiţi

Din acel moment, vreme de aproape patru decenii, s-a dedicat total ajutorării celor nevoiaşi, copiilor săraci sau abandonaţi, flămânzilor şi bolnavilor. Totul, cu un surâs trist, dar senin pe faţa tot mai brăzdată de riduri. A devenit o figură tot mai cunoscută în lume, umblând mereu desculţă sau în sandale, îmbrăcată într-un sari alb tivit cu o fâşie albastră, specific Indiei, ţara sa de adopţie.
“Cea mai mare suferinţă din lume e cauzată de singurătate, de lipsa iubirii. Nu contează atât de mult ceea ce faci, ci câtă iubire pui în ceea ce faci”, spunea ea, insistând pe importanţa dragostei faţă de semenii noştri. S-a dus acolo unde nimeni nu ar fi vrut să meargă, a îngrijit oameni de care nimeni n-ar fi vrut să mai ştie: leproşi, bolnavi de SIDA, tuberculoşi, copii mutilaţi în conflicte armate. Astăzi, organizaţia fondată de ea are peste 600 de aşezăminte, lucrând în 123 de ţări.


A primit Premiul Nobel pentru pace
La 10 decembrie 1979, munca ei a fost recompensată cu premiul Nobel pentru pace. A ajuns şi în România, în 1990, când a inaugurat casa “Misionarele Carităţii” din Bacău, apoi în 1992.

Femeia mărunţică de stat, dar uriaşă ca suflet a trecut la cele veşnice la 5 septembrie 1997, fiind înmormântată în Biserica Sf. Toma din Calcutta.








În Skopje, locul naşterii Maicii Tereza, statuia acesteia se află în faţa casei memoriale ce-i poartă numele, care a fost ridicată la câteva sute de metri de locuinţa în care călugăriţa a văzut lumina zilei










A fost beatificată de Vatican
Şase ani după moartea ei, la 19 octombrie 2003, în cadrul unei slujbe ce a avut loc la Vatican, Maica Tereza a fost beatificată de Sfântul Scaun, ca pas necesar pentru canonizarea şi trecerea ei în rândul sfinţilor Bisericii Romano-Catolice. Drept cerinţă a beatificării a fost necesară recunoaşterea oficială a înfăptuirii unei minuni prin mijlocirea directă a Maicii Tereza. Astfel, în 2002, în urma unei documentări amănunţite, Vaticanul a hotărât să admită ca miracol vindecarea de cancer abdominal a unei femei indiene, Monica Besra. Aceasta a depus mărturie că folosirea unui medalion ce avea înăuntru o fotografie a Maicii Tereza i-a înlăturat suferinţa, povestind că din acesta s-au prelins “seminţe de lumină” care au vindecat tumoarea. Următorul pas, cel al canonizării, va avea nevoie de recunoaşterea unei alte minuni înfăptuite de Maica Tereza. Până atunci, ea a căpătat dreptul de a fi numită, în mod oficial, “Binecuvântată”. După cum i-a fost şi existenţa pe Pământ.

Aromânii sunt ramura sudică a românilor

Aromânii, denumiţi şi vlahi sau machedoni, sunt consideraţi de istorici ramura sudică a poporului român. De aceea, sângele vlah al Maicii Tereza, moştenit de la tatăl ei, îndreptăţeşte şi considerarea ei ca fiind de origine română.
Romanizarea tracilor, din care făceau parte şi dacii, a dus la naşterea românilor, la nord de Dunăre şi în Dobrogea, precum şi a aromânilor, meglenoromânilor şi istroromânilor în teritoriile de la sud de Dunăre. Limba aromână e, de asemenea, considerată de mulţi lingvişti ca fiind un dialect al celei româneşti. Iată de ce aromânii sunt întâlniţi pe tot cuprinsul Peninsulei Balcanice, ca locuitori ai diferitelor state din zonă. În 1186, răsculându-se împotriva Bizanţului, doi fraţi vlahi, Petru şi Asan, au creat ceea ce istoricii au numit “Imperiul bulgaro- valah”. Au urmat aproape şase secole de dură dominaţie otomană, populaţia aromână obţinând statutul de naţiune abia în 1905. Statul român a înfiinţat, din timpul domniei lui Al.I. Cuza până la începutul secolului al XX-lea, peste o sută de şcoli pentru populaţia aromână din Grecia, Macedonia şi Albania. În 1920, o bună parte dintre aromâni a fost adusă în zona Cadrilaterului, la sud de Dunăre, reintrată în stăpânirea României după primul război mondial. Pierderea acestui teritoriu, 20 de ani mai târziu, i-a determinat pe aromâni să se mute mai la nord, în Dobrogea. Printre personalităţile de origine aromână ale României se numără I.L. Caragiale, Toma Caragiu, Gică Hagi sau Gigi Becali.

readmore »»

Topul celor mai importante descoperiri ştiinţifice ale anului trecut

.
1 comentarii

Publicaţia americană Time a analizat toate descoperirile ştiinţifice ale anului trecut şi a întocmit recent topul celor mai importante dintre acestea. Pe primul loc s-a clasat Ardi, cel mai vechi strămoş al omului, găsit în Etiopia. Publicaţia a inclus în clasament şi alte demersuri ştiinţifice care au făcut ca lumea cercetării să cunoască o dezvoltare uluitoare, cum ar fi teleportarea, apa de pe Lună sau acceleratorul de particule.

Locul 1: Cel mai vechi strămoş al omului

Oamenii de ştiinţă au găsit în Etiopia, în 1994, un schelet care avea să fie declarat, 15 ani mai târziu, în 2009, după cercetări amănunţite, cel mai vechi strămoş al omului. Specimenul, Ardipithecus ramidus, face parte din clasa hominizilor şi aparţine unei femele, botezată Ardi, care a trăit în Etiopia în urmă cu 4,4 milioane de ani. Aceasta avea o înălţime de 1,20 metri, o greutate de 50 de kilograme şi era bipedă.




Locul 2: Robotul care gândeşte singur
Anul trecut, în premieră, un robot a gândit singur. El a trecut, fără a fi programat de om, prin întregul ciclu pe care gândirea îl presupune: formularea unei ipoteze, testarea experimentală, interpretarea rezultatului experimentului şi apoi reformularea ipotezei originale pe baza acestui rezultat. Robotul poartă numele Adam şi a fost creat la Universitatea Aberystwyth din ţara Galilor, Marea Britanie.


Locul 3: Au fost teleportaţi atomi
Cercetătorii de la Institutul Joint Quantum din Maryland, SUA, au reuşit în 2009 să teleporteze cu succes un atom dintr- un container controlat şi monitorizat în alt container, aflat la un metru depărtare. Totul s-a făcut prin intermediul unui procedeu cunoscut drept procesarea informaţiei la nivel cuantic. Acest procedeu nu poate fi realizat la scară mai mare - spre exemplu, un trup uman nu poate fi teleportat. Acest lucru va putea fi făcut, conform savanţilor, abia peste circa 50 de ani.

Locul 4: S-a găsit apă pe Lună
În noiembrie 2009 oamenii de ştiinţă americani au descoperit apă pe Lună, după ce sonda LCROSS a NASA s-a prăbuşit controlat pe satelitul natural al Terrei. În urma impactului, s-a format un nor de praf în care au fost detectate, cu ajutorul unei alte sonde plasate pe orbita selenară, particule de H2O. Descoperirea este foarte importantă, pentru că ar putea permite oamenilor să instaleze baze permanente pe Lună.


Locul 5: Acceleratorul de particule
Cel mai amplu şi mai costisitor experiment ştiinţific realizat vreodată, acceleratorul de particule Large Hadron Collider (LHC) de la CERN a necesitat peste 25 de ani de planificări şi de construcţii şi a înghiţit deja 15 milioane de euro. Cu ajutorul său, oamenii de ştiinţă vor să desluşească secretele formării Universului. A fost pornit în 2008 şi oprit de două ori, anul trecut, din cauza unor defecţiuni la sistemul de răcire. El va fi repornit luna viitoare.

readmore »»

4.07.2010

Vinul de sarpe

.
0 comentarii

– o bautura de-a dreptul ucigatoare

Ati incerca macar un pahar de vin dintr-o sticla in care se afla unii dintre cei mai veninosi serpi din lume? Probabil ca nu, mai ales ca expresiile reptilelor „imbuteliate” sunt de-a dreptul infricosatoare. Si cu toate acestea, in Vietnam sau China, acolo unde se produc bizarele bauturi alcoolice, localnicii par sa se dea in vant dupa asemenea retete care, zice-se, au proprietati medicale dintre cele mai eficiente. Cumparatorii sunt, insa, avertizati sa nu consume decat cantitati mici din bauturile respective pentru a evita pericolul otravirii...

readmore »»

eleva in clasa intai

.
0 comentarii

A implinit varsta de 102 ani si este eleva in clasa intai

O femeie din China si-a indeplinit visul vietii sale la varsta de 102 ani: a devenit eleva.


Ma Xiuxian, originara din China, a devenit cea mai batrana eleva din lume datorita varstei inaintate, si anume 102 ani.
Ma nu a avut niciodata sanse de a merge la scoala din cauza situatiei financiare precare. S-a casatorit la varsta de 18 ani, dupa care a stat acasa impreuna cu cei noua copii ai sai.
Desi Ma Xiuxian nu a fost nici macar o zi la scoala , sapte dintre copiii sai au terminat facultatea.
In urma unui interviu acordat unei publicatii locale, Ma a fost admisa la scoala, in ciuda varstei sale.
Acum se declara cea mai fericita femeie: "Sunt foarte bucuroasa ca am reusit, in sfrasit, sa imi indeplinesc visul de a merge la scoala".
In prima zi de scoala, emotionata ca niciodata, Ma i-a spus invatatoarei: "Va multumesc, doamna invatatoare! Va multumesc, dragi colegi! Voi invata din greu si-mi voi aduce contributia pentru tara".

readmore »»

4.06.2010

Paranormal

.
1 comentarii

Case bantuite

Paranormalul, fenomenele care au iesit din sfera normalului, au atras intotdeauna curiozitatea oamenilor. Termenul este folosit si in parapsihologie si are de a face cu fenomene ca telepatia, perceptia extra-senzoriala, telekinezia, precum si in existenta dupa moarte ca reincarnarea, fantomele si bantuirile. Tremenul de paranormal mai este folosit si in fenomene mai putin spirituale precum OZN-urile si in domeniul de criptozoologie.
Ideile despre casele bantuite isi au originea in filme precum “The Amityville Horror”. In timp ce pentru preotii catolici si crestini este ceva obisnuit sa binecuvanteze o casa sau sa efectueze un “exorcism de rutina”, pentru sceptici existenta demonilor, a fantomelor si a spiritelor este pusa la indoiala.
In majoritatea cazurilor, oamenii au auzit zgomote ciudate, au vazut siluete ale unor oameni decedati sau obiecte care se deplasau fara vreun mijloc de locomotie.Pana la urma, halucinatiile sunt oarecum naturale, chiar daca nu sunt frecvente si sunt neobisnuite.
Persoanele ce locuiau in case bantuite relatau ca simteau o prezenta in camera, iar temperatura scadea si auzeau zgomote ciudate. Acestea nu mai tin de imaginatie.Oamenii de stiinta care au investigat locurile bantuite au descoperit ca in acele case exista o sursa ce provoca frecvente scazute (infrasunete). Cercetatorii au ajuns la concluzia ca acele campuri electromagnetice provocau acele senzatii ciudate.
Cazuri paranormale
Robin Deland conducea masina noaptea tarziu pe un drum de munte in statul Colorado, pe unde cu greu s-ar fi putut intersecta doua masini. La un moment dat, in lumina farurilor a aparut un caine. Masina aproape ca l-a lovit. Robin a pus frana brusc.
El a recunoscut cainele, acesta era Jeff al sau, care murise cu o jumatate de an in urma. Robin a coborat din masina si a inceput sa strige cainele care de cateva luni nu mai era printre cei vii. Insa Jeff nu s-a intors deloc, el mergea inainte, catre o curba atat de stransa incat din locul unde se afla Robin nu se vedea nimic.
Cand a ajuns acolo, acesta a observat ca era un perete de munte surpat imediat dupa curba. Bolovanii se rupsesera din perete si blocau tot drumul. Atunci cand te aflai in miscare nu ai fi avut cum sa-l observi la timp pentru a evita o tragedie. Insa unde era Jeff se vedeau, el fiind cel care i-a salvat viata. Robin l-a cautat primprejur, dar fantoma cainelui sau disparuse…Din pacate, aceste genuri de intamplari paranormale nu pot fi demonstrate, totul bazandu-se pe relatarile celui ce a fost implicat in presupusul fenomen paranormal. In astfel de cazuri este vorba doar de credinta.
Un soldat american care isi satisfacea stagiul militar in Germania inainte de a i se termina stagiul a aparut la el acasa, undeva la marginea orasului Detroit, in momentul in care mama sa pregatea micul dejun. El i-a zimbit si i-a spus: “Nu pot sa stau prea mult, nici macar la micul dejun. Am venit numai sa-mi iau ramas-bun”. Dupa ce a spus aceste cuvinte s-a intors si a iesit afara.
Mama uimita a iesit in fuga dupa el, dar fiul disparuse deja. Seara tarziu, in aceeasi zi, la aceasta familie a venit un ofiter care le-a spus ca fiul a murit in urma unei intamplari nefericite, cu o ora inainte de aparitia sa acasa, la 6.000 de mile de Detroit, in Germania.

Simularea unei case bantuite
Un doctor psiholog din Marea Britanie, numit Richard Wiseman a studiat serios aparitiile fantomatice, iar pentru asta a construit el insusi o casa bantuita, in care feomenele infricosatoare sa inceapa la comanda. Doctorul este de parere ca explicatia fantomelor consta intr-o combinatie in care intra frica, schimbarile de temperatura, campurile electromagnetice si infrasunetele. Toate aceste “ingrediente” duc la senzatii ciudate, clasificate de unii drept fenomene paranormale.In opinia doctorului Richard Wiseman casele bantuite sunt construite in zone cu anomalii magnetice in apropierea carora se gasesc surse, naturale sau artificiale, de campuri electrice si de sunete de joasa frecventa, situate la limita inferioara a sensibilitatii urechii omenesti.Dupa studiile realizate de Wiseman, infrasunetele si anumite campuri electromagnetice pot induce o senzatie de disconfort, ba chiar si halucinatii. Totul se intareste daca persoana aflata in acel loc crede in stafii, generand convingerea ca asista la aparitia unor fantome, mai ales daca se afla intr-o casa care se spune ca este bantuita, sau care poate inspira prezenta acestora.In podelele si peretii casei realizate de Wisemann a ascuns generatoare de campuri electromagnetice si infrasunete, iar in spatele tablourilor a pus ventilatoare ce vor trimite, din cand in cand, curenti de aer rece.Toate detaliile, arhitectura, zugraveala, mobilierul, a fost elaborat in asa fel incat sa inspire teama, restul urmand sa fie facut de aparatura electronica.Un asemenea test a fost realizat si difuzat pe canalul Discovery.

Legendele caselor bantuite
O casa se spune ca este bantuita daca se gasesc activitati paranormale sau aparitia unor fantome, spirite rele sau fenomene poltergeist. Unii cred ca aceste case bantuite au legatura cu spiritele oamenilor care au trait in acea casa, sau care au ocupat cu mult timp in urma acel teren si care au murit in urma unor tragedii precum crima sau suicid. Se spune ca spiritele celor care au murit raman pe pamant daca nu au terminat ceva de facut, daca au ceva de rezolvat.
Forme traditionale de alungarea spiritelor malefice

Din vechi timpuri oamenii apelau la exorcisti pentru a scoate fantomele si spiritele malefice din casele lor, prin exorcism. Insa in ziua de astazi, aceste case sunt folosite mai mult pentru atractie turistica si sunt aranjate in asa fel incat simpla arhitectura sa provoace frica.Lupta cu “diavolul” este practicata din cele mai vechi timpuri, consemnata de cronicari din Antichitate si pana in zilele noastre. Scoaterea duhurilor din obiecte sau case si-a pastrat si in prezent acelasi caracter arhaic si deseori barbar, din vechime.Mitologia romaneasca este plina de slugi ale diavolului: strigoi, vrajitoare, solomonari etc. Mircea Eliade spunea ca “romanii cred ca Dumnezeu a creat lumea impreuna cu dracul si au facut chiar si un pact: cerul si viii ai lui Dumnezeu, iar Pamantul si mortii pentru Dracul. Ulterior dracul s-a facut.. al dracului si Dumnezeu a regretat pactul facut. Sfantul Petru a recuperat acel zapis, dar dracul n-a renuntat niciodata la dreptul lui. De atunci exista si obiceiul de a veghea mortul trei zile, ca sa nu incapa sufletul lui pe mana diavolului. Romanul defapt nu lupta pe viata si pe moarte cu diavolul, ci incerca sa-l pacaleasca, asemeni lui Ivan Turbinca din basmul rusesc.”

Posibile explicatii
Prin diversele cercetari realizate de oamenii de stiinta au reusit sa desluseasca unele mistere paranormale. Senzatile stranii, zgomotele ciudate sau alte fenomene numite paranormale au o legatura cu infrasunetele si campurile electromagnetice.In alte cazuri, fantomele filmate s-au dovedit a fi trucate, uneori fiind recunoscute de persoana in cauza. Alte relatari a unui contact cu o fantoma s-a presupus a fi simple halucinatii, imagini construite de creier atunci cand informatiile din exterior sunt ambigue.Exista insa si cazuri nerezolvate sau fenomene care s-au intamplat insa nu exista nici o dovada adusa de martor. In unele cazuri martorii aducand doar explicatii fara valoare: “Fantomele exista. Am vazut una.”

Credinta in fantome
Credinta in fantome este legata de conceptul stravechi de animism, un cuvant care provine din latina “anima” si este o credinta ca toate fiintele, atat animate cat si neanimate, au suflet.Religiile lumii au credinta in fantome. Hinduismul, Budhismul, Iudaismul, toate aceste religii invata adeptii ca fantomele chiar exista.In Coran si in Bibile sunt gasite cateva referinte la fantome. Cea mai notabila mentiune o gasim in Samuel:“Atunci Saul a zis slujitorilor lui: ‘Cautati-mi o femeie care sa cheme mortii, ca sa ma duc s-o intreb.’ (1 Samuel 28:7). Dumnezeu, in mod clar, a poruncit poporului Sau ca nu cumva sa consulte vreo vrajitoare sau vreun medium spiritist (Levitic 19:31; 20:27), dar Saul nu a luat in seama aceste instructiuni.”

Vanatoarea de fantome
Clubul Fantomelor a fost fondat in Londra in anul 1862 si este cea mai veche organizatie din lume pentru cercetarea fenomenelor paranormale, atragand membri precum Charles Dickens si Sir William Crookes.Potrivit unor surse, unul din primii americani care au incercat sa foloseasca tehnologia in “vanatoarea de fantome” a fost Thomas Alva Edison. Desi in unele referinte se zice ca Edison nu ar fi reusit sa realizeze o masina de “inregistrare a fantomelor” alte surse contrazic aceasta informatie.

Existenta fantomelor
Desi nu exista nici o dovada stiintifica a existentei fantomelor, de-a lungul istoriei, fantomele oamenilor au fost adesea pictate ca fiind o reprezentare a persoanei care a trait, fiind imbracate in hainele purtate atunci cand a murit.
Se crede ca acestea apar sub forma de ceata. Cativa antropologi cred ca aceste viziuni provin dintr-o veche perceptie, cuvantul “respiratie” ar fi echivalent cu sufletul (in latina “spiritus”, iar in greaca “pneuma”.)Unele cazuri in care fantomele au fost pozate au fost fie trucate, fie din pricina filmului.Nu s-au facut studii prea aprofundate, insa neurologii sunt convinsi ca nu exista decat in mintea noastra. Nu pare surprinzator faptul ca fantomele apar in contexte foarte slab iluminate.Atunci cand informatia care vine din exterior este ambigua, creierul poate construi imagini plecand de la modele existente, astfel ca uneori putem vedea dimineata cand ne trezim incretitura unei haine, un chip, sau orice alta forma.De la aceste fenomene normale pana la existenta fantomelor mai este nevoie doar de un singur lucru: de credinta primitiva in animism.

readmore »»

Indicatoare pentru prostituate

.
0 comentarii

în Treviso

Autorităţile din oraşul italian Treviso au montat un indicator stradal ce a provocat confuzie printre şoferi. Semnul rutier "Atenţie, prostituate!" pare să-i avertizeze pe participanţii la trafic asupra prezenţei prostituatelor în zonă, însă aceştia sunt nedumeriţi cu privire la mesajul transmis de indicator, relatează "The Telegraph".
Indicatorul a fost amplasat în apropiere de Treviso, un oraş din nordul Italiei. Acesta are desenat într-un chenar triunghiular roşu o femeie îmbrăcată sumar, cu o geantă în mână, şi poartă inscripţia "Attenzione Prostitute!" - "Atenţie, prostituate!". Şoferii şi pietonii locali susţin că semnul rutier este "confuz". Dino Vezino, un localnic în vârstă de 34 de ani, povesteşte: "L-am văzut în timp ce mergeam spre serviciu şi am încetinit pentru a-l observa mai atent. Nu-mi venea să cred - indicatorul reprezenta o femeie în fustă mini, pe tocuri înalte şi cu sâni foarte mari. Nu-mi dădeam seama ce vrea să însemne: că trebuie să am grijă că prin locul respectiv traversează prostituate sau că ele sunt disponibile în această zonă?".

readmore »»

La limita imposibilului

.
0 comentarii

200 de previziuni care vor zgudui lumea in anul 2020 Imposibil este, paradoxal, un cuvant pe care, de-a lungul timpului, l-au folosit cel mai des oamenii de stiinta. Istoria descoperirilor a demonstrat, totodata, ca Imposibil s-a dovedit de fiecare data un verdict perisabil. Astazi, golit de inteles, cuvantul Imposibil se odihneste in dictionare.

Unul dintre pionierii aviatiei moderne, Orville Wright, afirma, la inceputul secolului XX, ca "nici o masina zburatoare nu va putea vreodata sa zboare de la Paris la New York, intrucat nici un motor nu va putea dezvolta viteza necesara; altfel, ar trebui sa se mentina in aer timp de patru zile fara oprire".
Jumatate de secol mai tarziu, in 1956, dr. Richard van der Riet Wooley, astronom regal si consultant spatial al guvernului britanic, declara transant: "Calatoria spatiala e o prostie!". In anul urmator, Sputnik-ul se inscria nonsalant pe orbita circumterestra

Nici savantii optimisti nu au ratat ocazia de a se face de ras: "Peste doua-trei decenii, gratie progresului fizicii nucleare, energia nu va mai costa nimic si ne va sta la dispozitie precum aerul" (John von Neumann, membru al Comisiei pentru Energie Atomica, 1955) sau "Indata ce ultimul glont va fi tras la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, automobilele vor incepe sa dispara. Numele lui Igor Sikorsky va deveni la fel de cunoscut ca al lui Henry Ford, pentru ca elicopterul va fi cel mai popular mijloc de transport. In loc de masina, fiecare va tine un elicopter in garaj. Pentru adolescenti, vor exista modele mai mici, care vor putea fi lasate in fata scolii, in locul bicicletelor" (Harry Bruno, 1943).


Cum ar zice Niels Bohr, "previziunea stiintifica e al naibii de dificila, mai ales cand se refera la... viitor!"
Jules Verne nu a fost niciodata singur
Vizionarii nu au dat intotdeauna gres, desi, initial, multi i-au privit ca pe niste lunatici. In 1965, Gordon Moore, cofondatorul companiei Intel, prezicea ca densitatea de tranzistoare pe un microprocesor se va dubla la fiecare doi ani, in timp ce pretul se va injumatati. Azi, s-a ajuns ca dublarea de care vorbea Moore sa aiba loc nu la 24 de luni, ci la 18!
Totusi, fabricile care produc o noua generatie de cipuri au ajuns sa coste dublu fata de cele care produceau generatia precedenta, ceea ce - in conditiile recesiunii economiei mondiale - s-ar putea sa conduca la o incetinire a ritmului prezis. Oricum, dincolo de circumstantele financiar-economice, lucrurile nu vor sta pe loc.Jules Gabriel Verne (1828 - 1905), marele scriitor de anticipatie care a intuit o multime de descoperiri si inventii tehnologice modere cu 100 de ani inainte ca acestea sa fie realizate.
In 1994, Ian Pearson si Peter Cochrane, doi futurologi angajati de British Telecom, demarau o cercetare interdisciplinara la capatul careia sperau sa afle ce se va intampla cu omenirea in viitorul relativ imediat. Dupa ce au considerat ca tind sa epuizeze subiectul, au ajuns la o serie de concluzii uimitoare, pe care le-au grupat pe domenii de activitate.
Desigur, asemenea scenarii de viitor sunt realizate permanent. Ne-au atras atentia si o serie de materiale publicate recent de The Wall Street Journal. Comparand rezultatele celor doua seturi de previziuni, iata la ce ne putem astepta in anul de gratie divina/tehnologica 2020.

200 de previziuni pentru 2020
Biotehnologie, Sanatate, Medicina: dictatura ingineriei genetice

1. Identificarea genomului pentru fiecare specie de plante sau animale va fi posibila, ca si controlul strict al numarului de exemplare pentru fiecare specie.

2. Ingineria genetica va aduce pe lume microorganisme apte sa produca o serie de compusi chimici foarte rari.

3. Manipularile genetice vor fi aplicabile si organismelor complexe, cum ar fi cainele si pisica.

4. Tipuri complet noi de plante si animale vor fi obtinute prin inginerie genetica.

5. Alimentele manipulate genetic se vor regasi in dieta diverselor categorii de bolnavi (carne cu principii medicale active, care poate inlocui diferite medicamente; iaurt cu nivelurile aminoacizilor corespunzatoare etapelor diferite ale sarcinii si lactatiei etc.).

6. Prevenirea cancerului, prin identificarea mecanismelor enzimatice prin care se declanseaza maladia.

7. Identificarea tuturor mecanismelor biochimice si a interactiunilor cu mediul inconjurator care produc bolile va desfiinta notiunea de epidemie.

8. Aparitia vaccinului anti-HIV si campanie reusita de vaccinare a Africii.

9. Apa potabila tratata va deveni norma obligatorie pentru tarile avansate si va preveni aparitia unui spectru larg de boli (de la dereglarile hormonale, la osteoporoza).

10. "Scanarea" genetica a oricarui tip de organism va permite identificarea si prevenirea majoritatii maladiilor.

11. Descifrarea bazelor genetice, chimice si fiziologice ale comportamentului uman ar putea conduce la vindecarea maladiilor psihice, dar si la controlul creierelor (emotivitatea, invatarea, memoria).

12.Stimularea artificiala a placerii sexuale, ca terapie de substitutie pentru depresie si majoritatea afectiunilor psihiatrice.

13. Ameliorarea performantelor umane, atat fizice cat si mentale, prin intermediul ingineriei genetice.

14. Descompunerea genelor si a microsecventelor de ADN.

15. Introducerea datelor privind structura genomului va fi obligatorie in dosarul medical individual.

16. Sanatatea perfecta se va putea mentine pana la varsta de 80 de ani.

17. Proteze si inlocuitori pentru majoritatea organelor si a partilor corpului. Organe noi, clonate din celule sanatoase.

18. Sisteme de diagnosticare a starii de sanatate - la domiciliu.

19. Sisteme alternative si dispozitive pentru asigurarea maximului de confort pentru persoanele handicapate.

20. Dispozitive miniaturale pentru imbunatatirea activitatii vaselor de sange, aflate sub controlul fiecarui bolnav.

21. Nervii artificiali si senzorii conectati direct la sistemul nervos vor deveni un loc comun al neurologiei.

22. "Simturi" noi, dezvoltate artificial, precum perceptia la distanta si telepatie.

23. Producerea sangelui artificial va duce la inlocuirea transfuziilor clasice.

24. Fisa medicala completa pentru fiecare individ va fi posibila prin stocarea datelor pe o cartela magnetica minuscula.

25. Plasturi cu microcip vor determina dozele de medicamente administrate electronic.

26. Pentru astronauti, soldati sau cei care lucreaza in locuri izolate, vor exista alimente concentrate, pe baza de enzime.

27. 60% din populatia globului se va hrani conform dietelor elaborate de computer.

28. Alimentele vor avea coduri de bare care sa indice caloriile, grasimile, colesterolul etc.

Mediu & Energie: pagini de roman SF

29. Managementul global al mediului (operatiuni de ingineria mediului pe suprafate uriase: oceane, paduri, deserturi etc.).

30. Eficientizarea managementului resurselor, cu accent pe reciclarea 100% a deseurilor.31. Combaterea in timp real a cataclismelor naturale: inundatii, cutremure, alunecari de pamant s.a.

32. Responsabilizarea si dirijarea individului in sensul conservarii mediului, prin programe la nivel mondial.

33. Aparitia unor contaminari radioactive cu valori superioare celor de la Cernobil.

34. Controlul nivelului dioxidului de carbon la scara planetara.

35. Orase subterane, poluare zero.

36. Producerea curenta a ploilor artificiale.

37. Aparitia corporatiilor globale de management al mediului.

38. Panouri solare multistratificate si de mari dimensiuni, cu randament mai mare de 50%.

39. Conversia si stocarea energiei solare sub forma de energie biochimica.

40. Generalizarea folosirii energiei solare in locuinte.

41. Descompunerea si filtrarea apei cu ajutorul luminii solare.

42. Centrale solare spatiale.

43. Eficientizarea serviciilor, prin monitorizarea centralizata a tuturor consumurilor si eliminarea pierderilor de retea.

Materiale: polimerii inteligenti

44. Imbunatatirea materialelor prin interventia la nivelul atomilor componenti.

45. Polimeri cu o conductibilitate mai mare ca a cuprului, la temperatura camerei.

46. Materiale cu un indice de refractie in camp electromagnetic mai mic de 0,1.

47. Haine din materiale "inteligente", care isi modifica forma si dimensiunile in functie de temperatura si intemperii.

48. Materiale "inteligente", cu senzori si capacitate de a stoca informatia.

49. Textile bune conducatoare de electricitate, ca premisa pentru noi sisteme de comunicare.

50. Membrane cu receptori, apte sa transporte informatia.

51. Materiale textile care vindeca pielea, elimina mirosurile, previn depresia.

52. Geluri polimerice ca inlocuitori ai muschilor.
53. Fibre sintetice de diamant, de mare lungime, pentru industria de telecomunicatii.

Tehnologie: masini tot mai inteligente

54. Sisteme de multiprocesoare capabile sa se monitorizeze singure.

55. Sisteme tridimensionale cu cel putin zece niveluri de complexitate.

56. Conexiunea optica a microprocesoarelor.

57. Folosirea efectului cuantic in masurarea fluxului de energie.58. Sisteme logice integrate in care informatia circula cu viteza de o picosecunda.
59. Retele multidimensionale de semiconductori.
60. Noi tipuri de lasere cu semiconductori.
61. Lasere cu lungimi de unda de cativa + (angstromi).

Transporturi: du-ma acasa, hidrogen!
62. Sisteme de autostrazi integrate, sisteme de monitorizare transfrontaliera a traficului, de taxare si de prevenire a criminalitatii rutiere.

63. Vehiculele vor circula preponderent cu energie generata de bateriile solare sau cu ajutorul hidrogenului.
64. Sisteme de propulsie nucleara pentru diverse vehicule.
65. Automobilele vor avea functii "inteligente": actionare si control vocal, reglare automata a mediului din habitaclu in functie de starea de sanatate a soferului, memorarea unor trasee si reproducerea lor in sistemul de pilot automat.
66. Trenurile pe perna de aer vor atinge viteze mai mari de 500 km/h. 67. Cargouri complet automatizate, apte sa navigheze (cu propulsie electromagnetica), sa acosteze si sa efectueze toate operatiunile portuare numai cu ajutorul unui computer.

68. Avioane de pasageri cu viteze mai mari de 4 mach si capacitate de peste 300 de calatori. Spatiul: a doua casa

69. Numeroase statii spatiale vor fi plasate pe orbita Terrei.

70. Misiunile umane spre Marte vor fi regulate, iar pe Planeta Rosie va incepe construirea de laboratoare de cercetare.

71. Vehiculele spatiale vor deveni o realitate curenta.

72. Fabricile situate in spatiul cosmic vor fi rentabile.

73. Pe Luna, va exista cel putin o baza umana de dimensiunea unui orasel.

Robotica: si ei ne sunt frati!

74. Robotii vor deveni o realitate cotidiana: acasa, in fabrici, in agricultura, in constructii, in apa, in spatiu, in spitale, in industria de divertisment.

75. Vor aparea creiere artificiale cu mai mult de 10.000 celule.

76. Nanotehnologia va fi o aplicatie curenta a roboticii (roboti microscopici vor fi folositi in medicina, in laboratoare, in industria de prelucrare a materialelor rare).

77. Incendiile vor fi detectate cu ajutorul vibratiilor si vor fi stinse de roboti autonomi.

78. Majoritatea robotilor vor capata aspect uman.

Computere & IT: universul 3D

79. Inlocuirea scenelor cu videowall-uri de dimensiuni gigantice.

80. Monitoare color de perete, imense, de mare claritate.

81. Monitoare color cu rezolutie mai mare de 2000x2000 pixeli.

82. Monitoare cu diagonala de 51 cm, cu ecran plat de mare rezolutie.

83. Ecrane panoramice cu diagonala mai mare de 254 cm si contrast de 10:1.

84. Agende electronice cu contrast comparabil cu al celor de hartie, care-si pastreaza contrastul si dupa deconectarea de la sursa de energie.

85. Transmisiuni video in retea cu o viteza de 10 ori mai mare decat cea in timp real.

86. Pozitionarea corecta a sunetului oriunde in spatiu.

87. Dezvoltarea interfetelor audio-video individuale.

88. Televiziune tridimensionala fara utilizarea ochelarilor speciali.

89. Conectarea computerului la diferite organe si senzori biologici va fi o practica obisnuita.

90. Videoconferinte in regim tridimensional.

91. Imaginile 3D transmise prin intermediul hologramelor vor reprezenta un canal de comunicare foarte popular si ieftin.

92. Integrarea totala a echipamentelor audio, video si de procesare a informatiei.

93. Generalizarea accesului populatiei la computere pentru majoritatea natiunilor.

94. Alocarea individuala a spatiului virtual va fi principala problema a Internetului, care se va confrunta cu veritabile "ambuteiaje".

Interfata om-masina: Live Matrix

95. Folosirea mainilor ca parte a interactiunii cu monitorul va fi un procedeu mai popular decat clasicul keyboard.

96. Senzori biologici integrati ca solutie de comunicare intre om si computer.

97. Comanda vocala a majoritatii echipamentelor, cu recunoasterea amprentei vocale.

98. Microprocesor care distinge diferitele amprente vocale intr-o conversatie multipla.

99. Senzori artificiali tactili, de gust si miros, comparabili in finete cu cei umani, folositi in zonele de risc maxim (centrale nucleare, centre spatiale, aeroporturi etc.).

100. Identificarea omului de catre masina fara contact direct, prin recunoasterea gesturilor si a limbajului trupului.

101. Dispozitiv portabil de traducere/retroversiune si conversie simultana a limbajului analogic.

Memoria electronica: scoruri astronomice

102. Cipul de memorie de 100 TB.


103. Stocarea informatiei cu o viteza mai mare de 1 GB/s.

104. Holografie cu raze X.

105. Accesarea memoriei computerului intr-o nanosecunda.

106. RAM de 100 GB de dimensiuni infime.


107. Memorie moleculara cu densitatea de 1 TB/cm2.

108. Accesul la o baza de date de 1 TB in 10 secunde.

109. Carduri optice de stocare a imaginilor.

110. Stocarea tuturor tipurilor de date pe acelasi suport.

Procesarea informatiei: creierul electronic

111. Suporturi electronice sensibile la caldura, lumina, sunet si campuri electromagnetice.

112. Computere cu viteza de 10 TFLOPS (TFLOPS: Trillion Operations per Second - un trilion de operatii pe secunda).

113. Procesarea tridimensionala a imaginilor la o rezolutie de 500x500 pixeli.

114. Alarme bazate pe identificarea erorilor umane.

115. Noi limbaje analogice.


116. Tehnologii care imita procesele creierului.

117. Neurocomputere optice.

118. Computere cu 1.000 de milioane de procesoare.

119. PC-uri cu frecventa de ceas mai mare de 100 GHz.

120. Computere care isi scriu singure programele de software.

121. Viteza de procesare inca va constitui o problema pentru unele aplicatii

Marea conversiune: fibra optica

122. Conexiuni optice simultane pentru 10.000 de terminale video tridimensionale interactive.

123. Retea broadband globala pe baza de fibre optice.

124. Sistemele optice se vor putea interconecta in mai putin de 1 picosecunda.

125. Transmisii audio cu viteza de 2,4 kB/s si o calitate analoga unei convorbiri telefonice.

126. Canale multiple de peste 100 GB/s incorporate unei singure fibre optice.

127. Bancomatele electronice vor fi inlocuite cu versiuni fotonice.

128. Bateriile din litiu vor fi inlocuite cu "celule de energie" de zece ori mai puternice.

129. Transmisii la distanta mare, cu valori de peste 1 TB/s.

130. Noi tehnologii de comunicare, dezvoltate pe baze analogice, cu ajutorul fibrelor optice.

131. Detectarea undelor gravitationale cu ajutorul interferometrului cu laser.

Afaceri: banii electronici

132. Utilizarea banilor electronici la nivel global va insemna inlocuirea in proportie covarsitoare a bancnotelor si monedelor.

133. Banii de hartie se vor folosi in special in tranzactiile de pe piata neagra.

134. Numarul companiilor virtuale il va depasi pe cel al celor organizate traditional.

135. Folosirea intensiva a unor modele alternative in managementul afacerilor.

136. Existenta unor companii virtuale cu minima implicare umana.

137. Monitorizarea universala a tranzactiilor comerciale.

Educatie: invatarea subliminala

138. Generalizarea conceptului de invatare permanenta.

139. Invatarea la distanta va constitui principala forma de invatamant la nivel global.

140. Interactiunea cu sisteme de invatamant universale va fi posibila la domiciliu, in limba naturala.

141. Echivalarea in limbajul comun a cunostintelor din domeniile stiintifice cele mai avansate (fizica nucleara, cuantica etc.) va face posibila introducerea acestora ca materii in clasele primare.

142. Sistemele noi de invatare si de dobandire a feluritelor abilitati intelectuale vor fi aplicate diferentiat elevilor. Vor exista scoli cu un singur elev si scoli in care fiecarui elev ii va corespunde un (grup de) profesor(i).
143. Vor exista scoli virtuale, in care vor invata elevi ce se afla in locuri diferite pe glob.


144. Sistemele avansate de decriptare a textelor si imaginilor vor fi eficiente indiferent de sursa care le genereaza.
145. Bibliotecile electronice in retea broadband vor fi principala sursa de documentare pentru elevi si studenti.
146. Scolile vor avea "profesori" electronici.
147. Invatarea subliminala va progresa semnificativ si va fi folosita de guverne in scopuri propagandistice.


Societatea, re-creata pe web
148. Toate produsele vor fi standardizate electronic.
149. Locuintele vor fi personalizate si vor fi construite separat, in fabrici speciale.
150. Echipamentele electronice vor fi disimulate in pereti.
151. Televizoarele si radiourile se vor seta singure conform optiunilor proprietarului.
152. Oglinda din baie va scana fata si va recomanda tratamentele cosmetice corespunzatoare.
153. Baile vor decide singure temperatura apei si gradul de umplere a cazii.
154. Bucatariile vor functiona fara interventia omului, oferind meniuri complet procesate.
155. Comertul electronic va tinde sa inlocuiasca toate tipurile traditionale de cumparaturi.
156. Supermarketurile nu vor mai avea case de marcat; fiecarui cumparator i se vor contoriza articolele achizitionate, prin intermediul unui dispozitiv integrat ceasului de mana.
157. Deciziile la nivel national se vor lua pe baza unor referendumuri electronice.
Clone & senectute
158. Persoanele in viata de la care s-au prelevat celule pentru clonare vor putea solicita pana la jumatate din drepturile si avantajele financiare ale clonelor lor.
159. Va exista sistem juridic alternativ pentru clone.
160. Drepturile de proprietate intelectuala vor fi prelungite la 100 ani dupa decesul titularului.
161. Varsta medie, in tarile avansate, va fi de 41 ani.
162. 20% din populatie va avea peste 65 ani.
163. Varsta de pensionare va ajunge la 75 ani.
164. Cheltuielile pentru sanatate vor reprezenta 9% din buget, jumatate din suma fiind alocata pensionarilor.
165. Pensiile de stat vor fi acordate numai persoanelor care necesita asistenta sociala.
166. Fondurile private de pensii vor investi banii in afaceri globale, beneficiarii fiind informati zilnic despre rentabilitatea investitiilor.
167. Clasa de mijloc va munci mai putine ore pe saptamana si va beneficia de mai multe facilitati de petrecere a timpului liber.
168. Ziarele electronice le vor inlocui pe cele de hartie.
169. Presa va fi accesibila pe ecranul ceasului si pe videofon.
Noile megatendinte
170. Populatia globului va depasi 7,5 miliarde oameni.
171. Toate fiintele, produsele sau activitatile vor avea coduri numerice.
172. Toate transmisiile de date vor fi codificate.
173. Engleza va deveni limba universala, fiind vorbita de 70% din populatia planetei.
174. Cultura populara se va dezvolta pe internet si nu va fi influentata de deciziile guvernelor.
175. Dependenta de computer va constitui o problema sociala importanta.
176. In majoritatea tarilor, alegerile se vor desfasura online.
177. Inlocuirea muncitorilor de catre masini va conduce la aparitia unei culturi protestatare antitehnologice.
178. Corporatiile vor avea putere mai mare decat guvernele.
179. Comunitatile virtuale cu raspandire planetara se vor inmulti.
180. Unele comunitati cibernetice (cibernatiuni) vor avea o putere economica semnificativa, amenintand sa inlocuiasca sau sa concureze comunitatile statale traditionale.
181. Multi oameni vor avea dubla nationalitate: naturala si cibernetica.
182. Internetul se va imbogati cu noi domenii, aparand adrese transnationale precum: .san (sanatate), .safe (asigurari).
183. Publicitatea si industria de divertisment vor genera un unic produs de comunicare, a carui difuzare se va reorienta spre web.
184. Religia va tinde sa fie inlocuita de schimburile de idei ale comunitatilor de pe web, in chip de forme ale unei spiritualitati ecumenice.
185. Uniunea Europeana va fi formata din 37 de state, inclusiv din afara Europei (Israel, Asia Centrala).
186. Economia europeana o va depasi pe cea a Statelor Unite.
187. Prin admiterea Turciei si a altor tari, Uniunea Europeana va numara 100 de milioane de musulmani.
188. Africa va deveni un continent preponderent islamic.
189. Problema refugiatilor si a migratiilor va fi rezolvata pe plan global.
190. Tehnologia tarilor din lumea a treia va fi tot mai vulnerabila la atacurile hackerilor din tarile avansate.
191. Lumea a treia va suferi inca de foamete.
192. In ciuda progreselor civilizatiei, in lume vor exista 800 de milioane de analfabeti (11% din total).
193. Cresterea costului energiei conventionale si scaderea dramatica a resurselor vor conduce la reorientarea spre noi surse de energie.
194. Conflictele interstatale conventionale vor incepe sa fie inlocuite de razboaie informatice.195. Accesul la informatiile publice va fi generalizat.
196. Fiecare membru al unei comunitati va putea - teoretic - sa monitorizeze comunitatea din care face parte. In schimb, la randul ei, comunitatea il va monitoriza, cu siguranta.
197. Documentul unic de identitate va fi cartea de identitate universala (continand date despre nationalitate, afectiuni medicale, educatie, asigurari sociale, loc de munca, conturi bancare, organizatii la care e afiliat posesorul etc.).
198. Criminalitatea si terorismul vor avea ca baza de plecare computerul.
199. Aurul nu va mai fi folosit deloc in calitate de etalon financiar-bancar.
200. Omenirea va deveni o uriasa baza de date, la granita dintre o democratie cibernetica si o dictatura informatica.

In loc de epilog: ce va fi in 2050

O recenta intrunire a The World Futurist Society lanseaza previziuni si mai spectaculoase pentru urmatoarea jumatate de secol. S-ar parea ca, in 2050, nici una din afirmatiile urmatoare nu va soca:
-milioane de mame vor naste la varsta de 100 de ani
-copiii lor vor manca de doua ori mai multa carne decat cei de azi
-criminalitatea va fi eradicata, manifestarile considerate antisociale fiind

prevenite prin programe de inginerie genetica realizate la nivelul marilor
comunitati
-numarul animalelor de companie il va depasi pe cel al stapanilor
-automobilele vor avea tot patru roti dar vor fi complet automatizate, vor circula pe autostrazi situate la mare inaltime si se vor putea cupla in mers precum vagoanele de tren, pentru evitarea ambuteiajelor
-agentiile de turism vor rezerva bilete pentru excursii pe Cometa Halley.

readmore »»