Atunci cand te gandesti la o parcare, nu-ti vine in minte o arhitectura deosebita, intrucat primeaza aspectul utilitar, pe cand cel estetic este, poate, pe ultimul loc in lista prioritatilor. "Este un cost pe care dezvoltatorul nu si-l asuma de obicei, dar este un rau necesar pentru ca rezultatul sa se bucure de succes", spune Len Tsupros, presedintele unei firme de design specializate in parcari.
Pe masura ce orasele se dezvolta si se supraaglomereaza, tehnologia se schimba inclusiv in domeniul transporturilor, astfel ca rolul parcarilor a fost si el redefinit.
Iata cateva dintre aceste parcari cu adevarat inovatoare, interesante sau pur si simplu ciudate, ceva ce la noi cu siguranta nu vom vedea multa vreme de-acum inainte.
Parcarile de la Autostadt, Wolfsburg, Germania
1111 Lincoln Road, Miami Beach, SUA
Dupa ce au realizat stadionul "Cuibul de pasare" pentru Olimpiada de la Beijing din 2008, arhitectii Herzog si de Meuron au creat o alta minune arhitecturala, in locul unei parcari banale, care a costat 70 de milioane de dolari. In ea incap 300 de masini, dar are un spatiu de promenada, magazine si un restaurant exact pe acoperis, cu o priveliste uimitoare a intregului Miami.
Umihotaru, Parcarea plutitoare, Tokyo, Japonia
Construit pe o insula artificiala, Umihotaru ("Licurici de mare", in japoneza) este tot un soi de parc de distractii auto, cu cel mai lung tunel subacvatic, magazine si cafenele. A costat 11,2 miliarde de dolari, iar dezvoltatorilor le-a trebuit 30 de ani sa-l termine.
Casa KRE, Tokyo, Japonia
In 2007, arhitectul japonez Takuya Tsuchida s-a ambitionat sa realizeze o casa care nu numai ca avea un garaj cu noua locuri, dar a facut in asa fel incat una dintre masini sa poata fi admirata chiar din living room, prin podeaua de sticla. O platforma mecanica ii permite proprietarului sa schimbe masinile intre ele.
Marina City, Chicago, SUA
Parcarile din cele doua turnuri identice ocupa cam 15 etaje din cele 65 si sunt construite sub forma de spirala. In fiecare incap 896 de autovehicule, iar parcarile au devenit faimoase in 1979, cand aici a fost filmata o scena de urmarire cu masini pentru filmul "The Hunter" cu Steve McQueen.
Michigan Theatre, Detroit, SUA
Teatrul a fost ridicat exact pe locul unde Henry Ford a construit prima sa masina, insa astazi gazduieste autoturismele care ii poarta numele. In 1976, teatrul era programat pentru demolare, dar fiindca era prea periculos pentru cladirile din jur, inginerii s-au gandit sa-l transforme in parcare.
Parcarea din Civic Center, Santa Monica, SUA
Structura de 300.000 de metri patrati este prima parcare cu "diploma" pentru ecologism. Desi o vedem atat de luminata, face economie la consumul de energie, de altfel produsa de panouri solare, si este "prietenoasa" cu mediul. Pe langa cele 900 de locuri pentru masini traditionale, exista 14 locuri pentru masini electrice si ofera spatiu pentru biciclete.
Tunelul-parcare Rheinauhafen, Koln, Germania
Nu pare cine stie ce grozavie, dar impresioneaza prin lungimea sa: are 4 kilometri si doar 3 intrari. Inginerii s-au chinuit 1 an si 3 luni pana au venit cu planurile de constructie.
Parcarea automatizata din Dubai, EAU
Dubaiul se mandreste cu insulele sale artificiale, dar mai nou si cu parcarile sale. Una dintre ele apartine de hotelul Ibn Battuta Gate si este cea mai mare parcare automatizata din lume, care poate prelua nu mai putin de 250 de masini pe ora. De afara, pare un garaj construit pentru o singura masina, dar inauntru se ascunde o structura pentru 765 de masini.
Parcarea verticala din Tokyo, Japonia
Exact ca intr-un carusel, proprietarii isi duc masina pe o platforma, de unde este luata si "stivuita" intr-o structura uriasa, care seamana cu un raft. Japonezii au venit cu aceasta solutie neobisnuita la problemele legate de lipsa spatiului.
1 comment
N-ai niciuna din Bucuresti...sau Constanta...? ha ha
Da, buna idee sa le arati pe blog!
Felicitari pentru articol!
Salutari!
Trimiteți un comentariu Trimiteți un comentariu