Mitul Multitaskingului sau cum ne complicam singuri viata
Cand vine vorba de multitasking, omul modern este un adevarat “maestru”. Cu un ochi citeste o carte si cu altul se uita la stiri. Pe genunchi tine laptopul prin intermediul caruia vorbeste cu un prieten si isi actualizeaza profilul de Facebook. La fiecare doua minute, arunca o privire la ecranul telefonului mobil pentru a vedea daca a primit vreun sms. Totul in timp ce din iPod ii urla in urechi ultimul hit al formatiei preferate.
Neuron / Napoleon
Si totusi, potrivit unui studiu publicat recent in revista Neuron, chiar si-atunci cand credem ca ne-am perfectionat capacitatea pentru multitasking, de fapt nu ne-am imbunatatit-o decat pe aceea de a sari mai rapid de la o treaba la alta si-inapoi. Cu alte cuvinte, desi ne putem antrena creierul sa lucreze mai eficient in timp ce noi ne facem numarul de "jonglerie", de fapt nu reusim niciodata chiar sa facem doua lucruri simultan. Pur si simplu, creierele noastre nu sunt "construite" astfel incat sa rezolve acel soi de procesare paralela a informatiilor de care ne place sa credem ca suntem capabili.
Si totusi, potrivit unui studiu publicat recent in revista Neuron, chiar si-atunci cand credem ca ne-am perfectionat capacitatea pentru multitasking, de fapt nu ne-am imbunatatit-o decat pe aceea de a sari mai rapid de la o treaba la alta si-inapoi. Cu alte cuvinte, desi ne putem antrena creierul sa lucreze mai eficient in timp ce noi ne facem numarul de "jonglerie", de fapt nu reusim niciodata chiar sa facem doua lucruri simultan. Pur si simplu, creierele noastre nu sunt "construite" astfel incat sa rezolve acel soi de procesare paralela a informatiilor de care ne place sa credem ca suntem capabili.


Multitaskingul, un “contorsionism” cognitiv
Conceptul a fost imprumutat din informatica si desemneaza capacitatea unui sistem de a urmari mai multe programe in mod concomitent, dar unii il considera doar "sindrom de atentie partiala continua provocata de utilizarea multipla a tehnologiilor digitale". Mai simplu spus, tendinta schizofrenica a omului modern complet cufundat in ecosistemul tehnologic, care urmareste si administreaza mai multe instrumente de comunicare, coplesit sub imensa cantitate de date, informatii si stimuli.
In ultima instanta, mai mult sau mai putin si fiecare in felul lui, toti practicam o forma de multitasking; numai ca cei convinsi ca acesta reprezinta si un indicator al eficientei vor trebui sa-si schimbe parerea.

Multitaskingul este "ca si cum ai juca tenis cu trei mingi" considera psihiatrul american Edward M. Hallowell. Adica, super-activitatea la care ne supunem creierul este cu adevarat apreciabila, dar la fel sunt si efectele nocive pe care le riscam, deoarece a-ti deplasa atentia de la o sarcina la alta aduce prejudicii concentrarii atentiei si perceptiei, capacitatii de invatare si dobandirii unor cunostinte aprofundate, scade performantele intelectuale, reduce productivitatea, si in general are repercursiuni negative asupra nivelului de stres resimtit si a starii de spirit.

Bolnavi de conexiune nereusita
"Generatia multitasking": asa au fost definiti tinerii nascuti in anii '90, care par a fi cumva inzestrati din nascare cu capacitatea de a desfasura mai multe activitati in acelasi timp, servindu-se de tot mai multe medii si limbaje; daca pana in urma cu circa 10 ani parintii puteau cere copiilor "sa inchida televizorul", de-acum "mantra" ar trebui sa contina "si calculatorul/ telefonul/ iPod-ul/consola video, etc".

Psihologii americani discuta despre o noua "epidemie" in randul teenager-ilor, o boala care le "scurt-circuiteaza" creierele si pe care au numit-o "off-line disease" (maladia conexiunii nereusite): ajunge o simpla cadere a retelei de internet in cartier pentru ca cei afectati sa cada prada unor atacuri de panica, insomnie, dureri de cap si de stomac. Simptome care cel mai adesea dispar ca prin minune odata cu restabilirea conexiunii.
Arme de distragere in masa
Atentia fragmentata, scaderea concentrarii si memoria defectuoasa creeaza probleme semnificative dezvoltarii capacitatii de analiza critica si rationament a generatiei multitasking. Potrivit cercetatorului american Jordan Grafman, a face salturi "mortale" intre un media si altul nu este decat o obositoare gimnastica mentala care nu duce la nimic bun. Adevarata invatare, afirma el, implica ore in sir de studiu, reflectie si analiza. Prin urmare, tinerii se adapteaza tot mai mult unor "performante scurte" si cel mai probabil, in eventualitatea necesitatii de a dezvolta un concept se vor dovedi incapabili sa raspunda intr-o maniera adecvata.
Totusi, nu toti oamenii de stiinta sunt de acord cu acest scenariu catastrofic. Intr-un studiu publicat in revista Newsweek se afirma ca multitudinea de informatii si stimuli primite de o persoana simultan favorizeaza creierul si gandirea. In cadrul experimentului citat in revista, inchisi intr-o camera bombardata cu lumini si sunete, voluntarii adolescentii au reusit sa se concentreze rezolvand probleme simple de matematica si scriind teme scurte, spre deosebire insa de cei adulti, care au clacat. Iar motivul pentru care acest lucru este normal pentru tineri, dar nu si pentru parintii lor, spun specialistii in cauza, nu este numai obisnuinta; tine de insasi fiziologia creierului: in mod deosebit de Zona Brodmann 10 din cortexului prefrontal, unde sunt "parcate" si apoi preluate sarcinile mentale ne-finalizate.
Aceasta regiune se pare ca este una dintre primele afectate de varsta si da impresia simultaneitatii in ceea ce in realitate este o rapida succesiune de actiuni cerebrale. Pentru ca, pana la urma, procesorul uman (la fel ca cel al computerului) tot nu poate face doua lucruri complexe deodata.

Atentia fragmentata, scaderea concentrarii si memoria defectuoasa creeaza probleme semnificative dezvoltarii capacitatii de analiza critica si rationament a generatiei multitasking. Potrivit cercetatorului american Jordan Grafman, a face salturi "mortale" intre un media si altul nu este decat o obositoare gimnastica mentala care nu duce la nimic bun. Adevarata invatare, afirma el, implica ore in sir de studiu, reflectie si analiza. Prin urmare, tinerii se adapteaza tot mai mult unor "performante scurte" si cel mai probabil, in eventualitatea necesitatii de a dezvolta un concept se vor dovedi incapabili sa raspunda intr-o maniera adecvata.


0 comments
Trimiteți un comentariu Trimiteți un comentariu